
NEWS WRAP 
AGD 

 
The 60th anniversary of the People’ Republic of China was celebrated with a 
grand military spectacle in central Beijing on 01 Oct. 09. The People’s 
Revolutionery army has been transformed from a revolutionery guerilla 
movement into a sophisticated military entity, armed with modern weapons and 
space-based surveillance systems. Deng Xiaoping’s instructions re-iterate that 
China must be under the leadership of the Communist Party. The peasant army 
that swept the Communist Party to power is now a modern force. 2.3 million men 
under arms, comprise the PLA. Teams of police and counter terrorist squads have 
taken extra-ordinary measures to repress any opposition to the Communist 
Party, at the end of the sixth decade in power. Beginning with the 2008 Olympics 
to China as a leading solutions player in the world economic crisis, the 60th 
anniversary inside China, is a crowning glory. 

Since the economic reforms commencing in 1979 in China, China’s foreign 
trade has resulted in China building up a £1.25 trillion in foreign exchange 
reserves. 200 million Chinese citizens have been extricated from poverty. While 
Mao earlier aimed to overturn the international economic system, today’s China 
is a ‘‘responsible stakeholder’’ in the world stage. The dollar no longer rules, and 
Britain and USA are struggling with recession. Beijing’s ‘‘state capitalism’’ will be 
achieving a target of 8% economic growth in 2009. In the short run China has 
survived a decline of 2.5% in exports, and the loss of 20 million jobs. But China’s 
‘‘growth model’’ of cheap exports and low wages may not last in the long run. 
President Hu Jiantao has pledged China to a significant reduction in carbon 
emissions. At the UN the Chinese President promised to clean up the 
environment and fight global warming. China has also committed to stop the 
spread of Nuclear weapons, and adhere to ‘‘Non-proliferation’’ obligations.  

Even though armed with shiny new weapons systems, the PLA has no recent 
battle experience, and is riddled with corruption. India’s hosting the Dalai Lama, 
makes India an enemy of China. China’s virulent Nationalism is balanced with 
Beijing’s policy of non-interference in other countries. 

+������+������+ 
Uncertainty looms over the Rs 40,000 crore greenfield steel plant to be built in 
Jharkhand, by the Arcelor Mittal Group. As per the memo of understanding 
(2005) with Arcelor Mittal and the then Arjun Munda Jharkhand state 
government, the steel major was to have purchased land directly from land 
owners, for setting up the mega steel plant in Khunti district. There has been 
fierce resistance against acquisition of land in Torpa area of Khunti district, 
organized by the Adivasi Mulvasi Janadhikar Manch, a tribal front led by Ms 
Dayamani Barla, a local tribal activist. Fighting for jal-jungle-jameen (water-
forest-land), opposition to the direct purchase of land in Torpa, fear that the steel 
plant would destroy years of habitation in forest land, and culture of the area. In 
the absence of any rehabilitation package, there are worries as to where the 
displaced people would go to. Arcelor Mittal is pulling out from Torpa. 

When there were indications that Arcelor-Mittal was considering re-locating 
its plant to neighbouring Gumla district, Ms Barla led demonstrations in front of 



the Gumla district administrative office, demanding concrete rehabilitation 
plans. 

+������+������+ 
Telecom Regulatory Authority of India (TRAI) is the administrator of the Cable 
TV Networks Act. In India the Act, is enforced by District Magistrates, Sub-
Divisional Magistrates, and Commissioners of Police. Taking advantage of a 
complete lack of co-ordination between the central administrative agencies and 
the state level enforcement units, agents of TV channel companies conduct the 
modus operandi of illegal downlinking of several non-licensed TV channels into 
Indian households. Though not in the permitted channels’ list of the union 
ministry of Information and Broadcasting, unscrupulous broadcasting in league 
with cable operators are beaming several non-licensed prominent Islamic TV 
channels like Peace TV, ARY Q TV, TV Maldives and Saudi TV. Union I and B 
ministry Instructions stipulate that all TV channels need to obtain downlinking 
permission for beaming within India. 

The union government has recently accorded approval to 454 channels, for 
viewing in India, and cable operators are expected to strictly beam only the 
permitted channels. Several Islamic preaching channels which have either been 
rejected or never applied to the union I and B ministry, are being televised across 
India by the cable operators, violating all rules. Uplinked from Dubai, Peace Urdu 
TV, promoted by Islamic Research Foundation, headed by Mumbai-born Zakir 
Naik, is being beamed by several cable operators in Delhi. Cable operators have 
been illegally down-linking the channel by accepting payments from the channel 
agents. Popularly known as Quran TV, Pakistan based ARY Q TV is being illegally 
telecast by cable operators in Delhi, and other northern states. Saudi TV and TV 
Maldives are being downloaded in the southern states. The down linking is done 
in mainly Muslim-populated areas. Agents of the illegal TV channel companies 
deliver set top boxes free without cost to cable operators for receiving signals, and 
make annual payments as carriage charges, local police and town officials 
allegedly receive a share in the deal. ��� 
 


